Skapa dina alldeles egna fӧretagstryck

Man ska aldrig undervӓrdera vӓrdet av att sprida information om sitt fӧretag. Det ӓr inte bara kӓndisar och modeller som tar alla tillfӓllen i akt att bli sedda, det ӓr något som alla fӧretag ska strӓva efter. En bra start ӓr att skapa en logo som passar perfekt, nӓsta steg ӓr att visa upp den ӧverallt. Dels på internet, sociala nӓtverk och bloggar, men också genom fӧretagstryck.

239-4-packtejpFӧr en komplett marknadsfӧring bӧr man begrunda var det skulle vara bӓst att trycka upp fӧretagets namn och logo, och hur man sedan kan få ut dessa produkter till folk. Fӧr profilprodukter fungerar, det ӓr något som de flesta har insett vid det hӓr laget. Det ӓr inte alls dyrt eller svårt att komma igång och sprida sitt fӧretag på detta sӓtt. Man kan skapa snygga tryck på bra produkter, en oslagbar kombination. Trots att detta ӓr en tid då internet och datorer verkar ha tagit ӧver hela vӓrlden så finns det ӓndå andra metoder som ӓr minst lika viktiga.

Profilprodukter fӧr speciella evenemang

Ibland vill man profilera sig lite speciellt, det kan handla om en kick off i ett hotell eller kanske en konferens med ett stort antal deltagare. Mӓssor ӓr ett annat tillfӓlle då man har en chans att visa upp sig. Många fӧretag tycker ӓven om att dela ut presenter till sina kunder, speciellt runt jultid. Då brukar det vara bra med saker som folk ӓndå anvӓnder, som paraplyer eller vӓskor. Varje gång det regnar kommer ens logo att synas, man blir ihågkommen. 

Som med all annan marknadsfӧring handlar det om att analysera sitt eget fӧretag. Vilka mål man har, dels de långstrӓckande men ӓven med de profilprodukter man skapar. Vem vill man nå ut till? Hur gamla ӓr de och var bor de? Genom att kӓnna sina målgrupper vӓl ӓr det lӓttare att veta vilka fӧretagstryck som kan fungera bӓst. Sedan skapar man snygga, personliga tryck som kan sprida fӧretaget på allra bӓsta sӓtt. Återigen handlar det om en balans- uppnå resultat utan att slӧsa med resurser. Marknadsfӧring handlar ju om att ge ut med ett hopp om att få tillbaka. Helt klart kommer man att se resultat, vissa direkt och andra i det långa loppet. 

Hård konkurens

Fӧretagsbilden idag ӓr en av hård konkurrens, och det gӓller att hålla jӓmna steg. Nӓr man skapar sina egna fӧretagstryck kan det faktiskt gӧra stor skillnad. Många stӧrre fӧretag satsar mycket på detta, och tjӓnar miljoner på det. Läs om Avicii’s dotterbolag försäljning av profilprodukter. Det hӓr ӓr en ung man som verkligen vet hur man tjӓnar pengar, stora och på kort tid. Så helt klart fungerar det, faktum ӓr att det fungerar mycket bra. Detta ӓr anledningen till att många fӧretag idag verkligen satsar på bra profilprodukter och trycker upp sin logo dӓr den verkligen kan synas och spridas. Man ser till att utnyttja denna del av marknadsfӧringen.

Vilka produkter fungerar bӓst?

Alla fӧretag har sin egen expertis och målgrupp så det kan vara svårt att ge ett generellt svar på frågan. Vilken bransch man ӓr i spelar in på beslutet, till exempel. Fӧr en del fungerar det bӓst att trycka upp sin logo på golfbollar eller trӧjor, något som skulle vara helt i onӧdan fӧr andra. Man måste analysera sin verksamhet och se på vilken sorts klientel man vӓnder sig till. Vem ӓr den målgrupp man tror kommer att reagera allra bӓst på detta? Ibland kan tidpunkten eller årstiden också vara en avgӧrande faktor. En del gӧr det i samband med en speciell kampanj, fӧr att fӧrstӓrka effekten.

Ett alternativ kan vara att helt allmӓnt sӓtta logon på olika saker man anvӓnder i den dagliga ruljangsen. Märk företagets paket med packtejp med tryck med ditt företags logga. Det kommer att nå ut till kunder som redan anser att fӧretaget har något att komma med, som en påminnelse om vem man ӓr. Fӧr att inte glӧmma alla som hanterar eller ser paketet. Ett annat vanligt stӓlle ӓr naturligtvis fakturor, brevpappor, plastmappar och andra kontorsmaterial. Speciellt sådant man skickar ut från kontoret eller fӧretaget och som hamnar i andra personers hӓnder. Det ӓr bra att synas, något man aldrig ska glӧmma.

This entry was posted in Allmänt. Bookmark the permalink.