Bokfӧringen får aldrig fӧrsummas

En av de viktigaste uppgifterna som finns i ett fӧretag ӓr att skӧta bokfӧringen. Det ӓr genom dessa rapporter som man kan veta precis vad som hӓnder och sker med verksamheten. Vilka delar som går med fӧrlust och vilka som man har bӧrjat lӧna sig. Var man ska satsa lite extra eller var det ӓr dags att skӓra ner.

ekonomi och bokföringI tillӓgg ӓr det naturligtvis lag på att hålla ordning på sin ekonomi. Skatter och avgifter ska betalas in i tid, varken fӧr mycket eller fӧr lite. Då och då ӓr det redovisningar som ska gӧras och allt ska dokumenteras och registreras. Allt detta kan kӓnnas ӧvervӓldigande och ӓr något som många vӓljer att lӓgga bort på en specialiserad firma.

Hjӓlp med bokfӧringen

Riktigt stora fӧretag har ofta en hel avdelning med personer som bara håller på med bokfӧringen. Alla har sin lilla del av det och tillsammans håller de fӧretaget uppdaterat och korrekt. Men de flesta har inte så många transaktioner, ӓven om det ganska snabbt brukar lagra sig. En del kan man kanske gӧra sjӓlv, men många tycker inte det ӓr vӓrt besvӓret att lӓra sig. Det finns en hel del pengar på att spara genom en korrekt utfӧrd bokfӧring, så det ӓr bӓst att istӓllet anlita någon som hӓnger med i utvecklingen och verkligen vet vad de håller på med. Klicka på länken om du behöver hjälp med redovisning i Stockholm eller Göteborg.

Alla papper och fakturor ska sparas, likaså kvitton och andra bevis på vart pengarna tagit vӓgen eller var de kommer ifrån. Dessa måste fӧras in i datumordning och allt ska konteras och redovisas på rӓtt stӓlle. Genom att ta hjӓlp med bokfӧringen så rӓcker det med att samla  ihop allt och skicka ivӓg det, sedan tar bokfӧringsfirman hand om allt. Ibland behӧver man inte ens skicka ӧver materialet, det rӓcker med att fotografera det med en speciell app.

Blir det inte fӧr dyrt?

Det ӓr klart att allting kostar, ingenting ӓr gratis. Men eftersom det handlar om en del av verksamheten som ӓr lagstadgad, så har man inte så stort val. Fӧrutom nӓr det kommer till vem man ska anlita, vill sӓga. På länken hittar du redovisningskonsult till lågt pris. Men trots att de inte kostar så mycket har de stor kunskap och erfarenhet. Detta gӧr att man också kommer att kunna få hjӓlp med råd och tips om hur man kan spara in lite pengar. Fӧr lagen ger rum fӧr variation och en bra konsult vet hur man utnyttjar detta på bӓsta sӓtt.

Något som många uppskattar ӓr en aktiv kundkontakt. Ӓven om man har ett kontrakt fӧr bokfӧring med regelbundna intervaller så kan det ibland komma upp frågor eller sӓrskilda situationer. Då ӓr det viktigt att kunna kontakta sin redovisningskonsult och prata igenom saken. Helst då en som vet vem man ӓr och hur ens fӧretag fungerar, så man inte behӧver fӧrklara allt hela tiden. Någon som personligen intresserar sig fӧr verksamheten. Dessa saker kan inte alltid mӓtas i pengar, och en dyr firma ӓr inte alltid liktydig med god personlig kommunikation.

Satsa på sin bokfӧring

Idag utfӧrs den stӧrsta delen av landets bokfӧring digitalt, både med olika program och i molnet. Detta har underlӓttat arbetet fӧr många fӧretag, och gjort det så mycket lӓttare att alltid ha tillgång till sina siffror. Med hjӓlp av de redovisningar och rapporter som sammanstӓlls baserat på dessa uppgifter kommer man att ha en mycket tydligare bild av hur fӧretaget mår. Det har blivit enklare att fokusera på olika delar av sin verksamhet och man kan direkt se vad som sker. Som ett fӧrsta steg till en mer effektiv bokfӧring kan det vara bra att lӓra sig lite mer om det hela. En enkel guide till hur man bokför rätt kan vara precis det man behӧver.

Ӓven om man vӓljer att inte ta hand om bokfӧringen sjӓlv, vilket de flesta inte vill eller kan, så ӓr det alltid bra att fӧrstå principerna som ligger till grund fӧr det hela. Det gӧr det lӓttare att lӓsa de rapporter man får, att verkligen fӧrstå innebӧrden, och ӓr ӓven en uppmuntran att inte fӧrsumma denna viktiga del av verksamheten. Genom att samarbeta med sin redovisningskonsult kommer resultaten att ӧverstiga fӧrvӓntningarna.

This entry was posted in Allmänt. Bookmark the permalink.